Pod pojmem se rozumí rozdělení hostů podle typů.
Hosté se rozdělují do několika skupin podlesvého charakteru
Každá skupina vyžaduje individuální přístup ze strany obsluhy, aby pobyt v restauraci byl pro všechny zúčastněné příjemný
SEBEVĚDOMÝ, ROZHODNÝ
Hosta rozpoznáme již podle způsobu, jakým jde, podle výrazu jeho očí a obličeje.
Držení celého těla vyjadřuje rozhodnost. Která říká: ,,Vím, co chci!“
Doporučení:
klidný přístup, rychlá obsluha, objednávka přijata v krátkém čase, nevnucujte mu rady a doporučení, buďte opatrní, vždy se zeptejte, zda byl host spokojen.
NEJISTÝ, NEROZHODNÝ
Při vstupu do restaurace, většinou váhá.
Téměř ustrašeně se rozhlíží.
Jde pomalu a nejistě.
Jeho obličej vyjadřuje ostych a rozpaky.
Doporučení:
pomozte mu při hledání místa, doporučte málo pokrmů i nápojů ( z velkého množství nabídky - bude velmi nerozhodný), návrhy formulujte jasně, nespěchejte, vystupujte klidně a přívětivě
HOVORNÝ A STÁLE DOBŘE NALADĚNÝ HOST
Při vstupu do restaurace naváže rozhovor
Neustále hovoří i při výběru z JL
Doporučení:
projevte zájem o jeho ,,výklad“ – opak by ho zranil, zdržte se vyjadřování vlastního stanoviska – nedáte mu možnost vést dlouhou hovory, zaměřte se na rozhovor vedoucí k aktivnímu prodeji, pokud musíte odejít k jinému hostovi - zdvořile se omluvte
ROZLIČNÝ, NERVÓZNÍ
Je nápadný svým spěchem
Pokud mu obsluha nevěnuje pozornost, lehko se rozčílí.
Pokud ho necháte čekat, znervózní a upozorňuje na sebe.
Nezajímá ho, že jiní hosté přišli dřív.
Při konfliktu požaduje přítomnost nadřízeného.
Doporučení:
Nezkoušejte ho uklidnit vlastním klidem a lhostejností –na host to ,,neplatí“.
Musíte zrychlit tempo při obsluze, Ptejte se krátce a precizně, Nedoporučujte pokrmy – znervózníte ho
Neberte si osobně hostovo jednání!!!
Obsluha by měla být rychlá
PODEZÍRAVÝ. NEDŮVĚŘIVÝ
Host všude vidí nějaký podvod, klam, lest a namlouvá si, že je šizen a klamán.
Rozpoznáme ho podle mimiky obličeje, ironického úsměvu, kritických poznámek k obsluhujícím
Doporučení: neberte jeho chování osobně – nepodaří se vám vybudovat důvěru, doporučujte opatrně – vyjadřujte se precizně, přesně
Obslužte ho tak, aby věřil, že se u Vás cítí nejlépe.
LAKOMÝ, SKOUPÝ
Host má stálou obavu, že vydá příliš mnoho pěně za návštěvu u Vás.
Tento typ hosta poznáte nejlépe podle neustálé dotazování na cenu pokrmů či nápoje, nebo podle poznámek k cenám jednotlivých pokrmů.
Host je nerozhodný
Doporučení:
obsluhy by měla být vždy zdvořilá, nedávejte najevo pohrdání, ukažte že máte trpělivost. Neočekávejte velké spropitné – zůstaňte i přes to úslužní a přívětivý
PŘÁTELSKÝ
Tento typ hostů je velmi častý
Pozdraví a při objednávce udržuje kontakt, usmívá se, v komunikaci je aktivní
Doporučení:
komunikace je přátelská, nebojte se doporučení, buďte vstřícní
SPĚCHAJÍCÍ, VE STRESU
Poznáme, že spěchá a potřebuje, aby bylo všechno připravené nejlépe ještě dřív, než své přání vysloví.
Neznamená to ale, že by byl nepříjemný
Nemá čas a rozhoduje se rychle.
Doporučení:
musíme být chápavý, pozorný, většinou sám řekne, co potřebuje. Nenechte ho dlouho čekat, obslužte ho poku možno rychle.
KONFLIKTNÍ
Od chvíle, kdy vstoupí do restaurace, je jasné, že tohoto člověka není radno dráždit.
Očekává dokonalý servis, ale sám reaguje odměřeně, přísně, někdy i prudce až útočně.
Často vyvolává konfliktní situace.
Doporučení:
je nutné si nebrat nic osobně, zachováme klid a chladnou hlavu, budeme stále milý a úslužný, dát najevo, že jsme na jeho straně. Pokud má přání, které nemohu splnit, omluvím se.
UP SELLING
jedná se o "prodej po prodeji", prodat víc, než pro co si host přišel
čím lepší pocit zákazník z návštěvy má je v střícnější v odměně v podobě dýška
pokud je vhodná nálada, ptát se zda bylo vše v pořádku a zda chutnalo
vždy po dopití, dojezení nabídnout něco dalšího (kávu, dezert, další nápoj atd.)