Složitá obsluha, neboli mezi kuchyní a jídelním stolem keridon
Základem systému složité obsluhy je rozdělení místnosti na úseky, ve kterých pracuje úsekový číšník se svým pomocníkem. Tato dvojice provádí většinu servisu.
Ostatní členové pracovního kolektivu se starají o nabídku, úklid a vyúčtování.
Práci všech řídí a kontroluje vedoucí střediska.
Složitá obsluha se používá ve špičkových restauracích a jídelnách. Je náročná na kvalifikaci číšníků, čas hostů a především je poměrně drahá. Základním rysem složité obsluhy je nabídka.
základní forma složité obsluhy (ZFSO)
vyšší forma složité obsluhy (VFSO)
pokrmy se přinášejí z kuchyně na keridon, kde je překládáme na masové talíře a poté zakládáme před hosta z pravé strany, překládají se 2/3 pokrmu pomocí překládacího příboru a provádí se nachservis
Číšníci používají servírovací stolky a vozíky - pokrmy se překládají.
překládání pokrmů číšníkem na servírovacím stolku (anglický způstob obsluhy)
překládání z mísy z levé strany hosta na talíř číšníkem nebo si překládá host sám (francouzský způsob obsluhy)
překládá se zbylé maso a přílohy, jejichž teplota byla udržována na flambovacím vozíku nebo žehličce
při nachservisu se používá banketní servis (z levé strany z mís), nebo nachservis na keridonu, ve výjimečných případech je možno mísy s pokrmy založit na stůl a hosté si překládají sami (většinou na přání hosta)
místnost vyvětraná, uklizená
stoly dvou, tří i více místné (prostírají se v souladu se zařízením interiéru)
používají se nabídkové stoly, pracovní - příruční stoly a keridony, skleněné chladící vitríny, nabídkové i pracovní (universální a flambovací) vozíky
plánuje, řídí, kontroluje, spolupracuje se šéfkuchařem a vedoucím provozovny, přijímá a řídí objednávání stolů a pečuje o společenskou stránku střediska, sleduje spokojenost hostů
zastupuje vedoucího střediska, předkládá jídelní a nápojový lístek, pomáhá při sestavování menu, vede obchodní rozhovor s hostem, objednávky předává úsekovému číšníkovi (v menších střediscích je funkce vedoucího střediska a vrchního číšníka sloučena do jedné pozice)
zajišťuje odbornou obsluhu a pečuje o spokojenost hostů, překládá pokrmy, dohotovuje, servíruje, dochucuje a řídí práci svého pomocníka (v případě potřeby zastupuje vrchního číšníka)
po registraci do pokladny předává objednávky do příslušných středisek a pečuje o jejich rychlé vyřízení, přináší pokrmy a nápoje, pomáhá při obsluze, stará se o přípravu a čistotu pracoviště a o inventář, včetně jeho včasného doplňování
nabízí aperitivy a digestivy (většinou pomocí vozíků), připravuje u stolu míšené nápoje, má na starost podávání vína
nabízí studené předkrmy (většinou z vozíku, na kterém má potřebný inventář), připravuje některé studené předkrmy přímo u stolu hosta)
pečuje o čistotu svěřeného úseku, připravuje pracoviště na provoz, získává zkušenosti
dpovídá za evidenci a správné vyúčtování (vrchní nebo úsekový číšník jsou při vyúčtování pouhými prostředníky mezi hosty a pokladní)
pracoviště do původního stavu (rozestavění stolů, židlí)
otevřeme okna, vyvětráme
odklízíme použitý inventář MSI, VSI, POMOCNÝ
špinavé prádlo odneseme do prádelny
účtující číšník zkontroluje stav pokladny, provede vyúčtování a zapíše do pokladních knih